Buffalo LTV-4

Door Donald Roebling werd al in 1935 een rupsvoertuig ontwikkeld dat zich zowel in het water als op land kon voortbewegen. De gedachte was dat men hiermee moerasgebieden kon doorkruisen voor eventuele reddingswerken en bevoorrading. Het Korps Mariniers van de Verenigde Staten had hiervoor belangstelling; in 1941 kwamen de eerste beschikbaar. Het wapen werd LVT (Landing Vehicle Tracked) genoemd, maar door hun ligging in het water kregen ze de naam Alligator. Gezien het maritieme karakter van de oorlog in de Pacific werden alle beschikbare Alligators naar dit front gestuurd.

Op 6 juni 1944, bij de landing in Normandië, had men in West-Europa nog geen beschikking over dit amfibievoertuig. Het was pas in de nazomer van 1944 dat het voertuig hier in gebruik kwam. Het waren niet de Amerikanen maar de Britten die deze middelen hier voor het eerst inzetten. Hier kreeg het voertuig bekendheid onder de Britse benaming Buffalo. Hun eerste inzet in West-Europa was op 9 oktober 1944 tijdens de landingsactie vanuit Terneuzen, over de Braakman ten oosten van Hoofdplaat.

 

 

Voor de Duitse verdediging was de inzet van Buffalo’s onbekend, waardoor een amfibieaanval onverwacht was. De geallieerden boekten hierdoor een doorslaggevend succes in de strijd om West-Zeeuws-Vlaanderen. De geallieerde verovering van Zuid-Beveland werd bespoedigd door een Britse landing bij Baarland (met o.a. Buffalo’s) waardoor voor de Duitse verdediging een onhoudbare situatie ontstond en men het eiland ontruimde en zich achter de Sloedam op Walcheren terugtrok.

Op 1 november 1944 hadden de landingstroepen bij Westkapelle de steun van Buffalo’s. In Vlissingen konden deze voertuigen geen rol van betekenis spelen omdat het enige tijd duurde voor een Duitse gewapend betonnen tankmuur was geslecht om de binnenstad binnen te kunnen rijden. Uiteindelijk werd Middelburg met behulp van deze voertuigen ingenomen. De omvang van een Buffalo is indrukwekkend. Zo indrukwekkend dat ze door de Duitsers vaak aangeduid werden als tanks.  Dat de Buffalo met prioriteit voor de oorlog tegen Japan werd geproduceerd is goed te begrijpen door de vele maritieme operaties die hier uitgevochten moesten worden. Op het juiste moment kwamen dit voertuig in West-Europa beschikbaar.

Het front aan de Westerschelde is na de Landing in Normandië de belangrijkste slag van 1944 in West-Europa. De bevoorrading van het geallieerde miljoenenleger via de intacte wereldhaven Antwerpen was van essentieel belang om Nazi-Duitsland te kunnen verslaan. Antwerpen was onbeschadigd in handen van de Britten gevallen. De Scheldedelta was zeker toen een moeilijk toegankelijk gebied wat de Duitse verdediging ten goede kwam. De Buffalo maakte dat de waterlopen geen onoverkomelijk hindernissen meer vormden. De geallieerden kregen door de Buffalo meer operationele vrijheid. Terwijl de Duitsers de grootste moeite hadden zich te verplaatsen over geïnundeerd Walcheren, was dit voor de geallieerden door de Buffalo veel minder problematisch. Zonder dit voertuig had de Slag om de Schelde er heel anders uitgezien.

Wist u dat onze Buffalo LTV-4 rijdt? Klik hier voor het filmpje!